Wanneer loon opschorting of loonstop?

Langdurig ziek zijn, is in de 1e plaats voor de werknemer zelf heel vervelend. Een zieke werknemer kan een zware (financiële) last voor de werkgever zijn. De werknemer werkt immers niet, maar de werkgever moet wel het loon doorbetalen. Er mag van de zieke werknemer dan ook verwacht worden dat hij meewerkt aan zijn herstel en re-integratie. Dat betekent bijvoorbeeld dat hij de bedrijfsarts bezoekt, meewerkt aan het re-integratietraject en zijn herstel niet actief tegenwerkt. Wanneer een werknemer dit niet doet, kan de werkgever besluiten om het loon op te schorten of zelfs helemaal stop te zetten. Maar hoe zit dit nu precies? Wanneer moet je welke sanctie gebruiken? En waar moet je op letten om problemen te voorkomen? Veel werkgevers maken geen duidelijk onderscheid tussen deze twee maatregelen, of doen dit onbewust fout. En dat kan flink in de papieren lopen.

 

Loonopschorting

De werkgever moet kunnen checken of een werknemer echt niet kan werken en dus arbeidsongeschikt is. In Nederland is de bedrijfsarts de deskundige die dit kan beoordelen en niet de werkgever. Als de werknemer echt niet kan werken, moet de werkgever verplicht het loon blijven betalen. Maar als een werknemer weigert naar de bedrijfsarts te gaan, kan de werkgever niet weten of de werknemer echt niet kan werken en dus of het loon moet worden doorbetaald. In dat geval mag de werkgever de loonbetaling uitstellen totdat de werknemer meewerkt. Zodra de werknemer alsnog meewerkt en arbeidsongeschikt blijkt te zijn, moet de werkgever het loon alsnog, met terugwerkende kracht, betalen.  

 

Loonstop

Een strengere maatregel voor een arbeidsongeschikte werknemer is de loonstop. In deze situatie heeft de werknemer geen recht meer op loon. Dit is van toepassing in de volgende situaties:

  • Opzettelijke handeling: als de werknemer opzettelijk arbeidsongeschikt wordt. Maar let op: het is bijna onmogelijk om te bewijzen dat iemand expres arbeidsongeschikt is geworden.
  • Valse informatie: als de werknemer bij zijn sollicitatie medische informatie heeft verzwegen waarvan hij had kunnen weten dat het hem ongeschikt zou maken voor de functie.
  • Belemmering van herstel: als de werknemer zijn herstel vertraagt of belemmert. Dit betekent overigens niet dat een werknemer gedwongen kan worden om een medische behandeling te ondergaan.
  • Weigering passende arbeid: als de werknemer zonder goede reden weigert om passend werk te doen, zowel binnen als buiten het bedrijf.
  • Weigering van opvolgen van voorschriften: als de werknemer zonder goede reden weigert om mee te werken aan redelijke voorschriften en maatregelen om hem in staat te stellen passend werk te doen, zoals het weigeren om een cursus te volgen.
  • Weigering opstellen en evalueren van plan van aanpak: als de werknemer zonder goede reden niet meewerkt aan het opstellen, evalueren en het bijwerken van het plan van aanpak voor zijn re-integratie.
  • Te late WIA aanvraag: als de werknemer die verzekerd is onder de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen (WIA) en zonder goede reden de uitkering niet aanvraagt binnen 11 weken voor het einde van de periode (104 weken) waarin de werkgever het loon moet doorbetalen.

 

Belang van het onderscheid

Uit de praktijk blijkt dat deze twee termen vaak door elkaar worden gehaald. Het is belangrijk dat de werkgever de juiste term gebruikt. Uit rechtspraak blijkt namelijk dat, als de werkgever de verkeerde term gebruikt, de kosten voor rekening van de werkgever komen. Dus als de werkgever aankondigt dat het loon wordt opgeschort terwijl een loonstop van toepassing is, dan moet de werkgever toch het achterstallige loon betalen wanneer de werknemer weer meewerkt.

 

Tip

Voordat je een loonopschorting of loonstop oplegt, moet de werkgever de werknemer eerst schriftelijk waarschuwen. Het is belangrijk dat de werknemer eerst een tweede kans krijgt en dat de werkgever hem erop wijst wat de gevolgen zijn als de situatie niet verbetert. Pas wanneer de werknemer de tweede kans niet grijpt, kun je overgaan tot loonopschorting of loonstop.

 

Wilt u meer informatie over wanneer u een loonopschorting of een loonstop moet toepassen? Neem dan contact met ons op, wij adviseren u graag. U kunt ons bereiken op info@dtpersoneelsadvies.nl of op 073-5510886.